Sony Cyber-shot TX DSC-TX7 blauw

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 8 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony Cyber-shot TX DSC-TX7 blauw op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,4

ron1111 08-07-2011

Geweldige camera in het gebruik.
Zowel voor foto als film.
Handig, en een uitstekende foto- en filmkwaliteit.
Groot minpunt: de coating van het LCD-scherm laat los, waardoor het er heel vlekkerig uit ziet. Onder garantie is het scherm vervangen. Echter na 4 dagen gebruik laten de eerste delen ook weer los. Het ziet er naar uit dat dit een structureel probleem is.
Jammer van deze overigens zo goede camera.

R.J. Heutink 10-10-2010

Wat een geweldige camera! Is net iets groter dan een creditkaart en zeer dun, past zo in de broekzak. Heb 'm vooral ook gekocht als alternatief voor een video camera. Heb de Nederlandse versie besteld (met 25 fps, dus PAL) en film op AVCHD 1080x1440 formaat. Kan ook op 1080x1920, maar dit kost bijna het dubbele aan opslag en ik zie nauwelijks verschil. Ik bewerk de video-opnames met Coral VideoStudio ProX3 op een "simpel" notebook met duocore 1,6 Ghz en dat gaat prima. Het uiteindelijke resultaat bekijk ik via een mediaplayer en het ziet er fantastisch uit op mijn plasma tv, werkelijk superscherpe HD kwaliteit. Ook de DVD's die ik maak zijn zeer mooi geworden. Het stereo geluid is ook helemaal goed, ook geen bijgeluiden tijdens zoomen te horen (hebben andere compactcamera's vaak wel last van bij video opnames). Filmen met mpeg4 formaat ziet er echter teleurstellend uit, niet bruikbaar. Foto's maak ik met 16:9 verhouding (7 Mp), ook helemaal goed en mooie kleuren, net als trouwens bij video opnames. Handig is het aparte knopje om te kiezen voor video of foto en het enorm grote, zeer gedetailleerde LCD scherm. Nadeel: wellicht de beperkte 4x optische zoom, echter voor foto's minder erg omdat je op de PC ook nog verder kan uitvergroten t.b.v. een afdruk. Het klepje voor de accu/geheugenkaart ging mij ook al 2x spontaan open; doet wat afbreuk aan de kwaliteits-indruk, jammer. De originele accu's zijn erg duur, ik heb gelukkig uit China 2 kunnen bestellen voor 1/3 van de originele prijs en ze doen het tot nu toe uitstekend. Samenvattend: een geweldige camera voor iedereen die zeer fraaie foto's en HD video's wil maken met een ultra compact toestel.

pakmenu 03-05-2010

Ik heb deze camera in de winkel getest (met eigen sd-kaart en thuis op PC bekeken) omdat ik de TX5 bezit en dacht die aan moeders te geven en de TX7 te kopen....

even een kort vergelijk tussen deze twee die bijna alle functies gemeenschappelijk hebben behalve:

BELANGRIJK!:
verschil nummero uno:
-betreft mp4 maakt de in nederland beschikbare TX7 ruim slechtere kwaliteit film als de TX5!!!!

WAAROM? de mp4 maakt 25fps film, terwijl de TX5 30fps maakt, 20% meer beelden per seconde dus.. ik dacht eerst huh? hoe kunnen de filmpjes TX7 nou SLECHTER zijn? maar bij het bekijken van de specs merkte ik dat er TWEE TX7 versies zijn: de PAL en de NTSC. (van de TX5 maar een versie: altijd 30fps) als je de NTSC kan vinden maaakt ie WEL 30fps mp4, en zelfs 60i AVCHD!
volgens mij kunnen de meeste moderne HD breedbeeld televisies beide formaten aan, (mijne wel, maar het is een Changhong uit china)

dus ik ga voor de NTSC versie, die alleen in NTSC landen te koop is. (amerika, japan, philipijnen, eh..)

- inderdaad voelt het batterij/kaart klepje bij de TX7 erg los, dit is bij de TX5 niet zo, die klikt vast en voelt robuust aan.

-ja het geluid is stereo bij de TX7 en bij de TX5 mono.

CONCLUSIE: voor wie nog niet met HD bekend is: op HD-ready toestellen is het veschil tussen 1080 en 720p zowiezo niet te zien, op Full-HD toestellen moet je wel heel goed kijken. verschillen in framerate zijn WEL heel duidelijk te merken! dus van slecht naar beter:

-25p mp4 (1080/720)van de TX7 PAL
-30p mp4 (720p)van de TX5/TX7 NTSC
-50i mts van de TX7 PAL
-60i mts van de TX7 NTSC

AVCHD interlaced materiaal is erg slecht op de computer af te spelen, omdat het gede-interlaced moet worden om weer te geven op het progressieve computerbeeldscherm en dus erg zwaar is voor de processor, je hebt echt het een model 2010 computer nodig om het te bewerken/af te spelen.

DUS als je MP4 gebruikt:
de TX5 geeft vloeiender beeld, tenzij je er een koopt in japan of amerika.

stereo 17-04-2010

Echt heel erg teleurgesteld in deze camera en met name in de verwerking van de filmpjes.

Het maken van een filmpje is heel erg onhandig. Je moet op het touchscherm een icoontje aanraken, waarna je heel onhandig de camera weer goed moet vasthouden. Met het vasthouden gaat de zoom functie ineens (zonder dat het gewenst is) inzoomen. Daarnaast blijkt achteraf dat het heel lang duurt voordat ie begint met het filmpje opnemen (ik heb hem geprobeerd met het filmen van de voetbal van mijn zoon in het hele zonnige weer). De meeste scenes staan er dus niet op (mijn oude fuji F10 deed dat veel en veel beter).

Daarnaast is het filmpje in het bestandsformaat MTS gemaakt. Dit kan mijn software op mijn mac (apple iphoto/ aperture/ imovie) niet bekijken, laat staan importeren. Ook de sony software voor mac ondersteund dit niet. Op mijn vraag aan Sony helpdesk kreeg ik in eerste instantie wel antwoord, maar dat was met een vraag. Na beantwoording hiervan hebben zij niet meer gereageerd.

Voor de fotofunctie lijkt het apparaat wel goed, maar zonder flits met weinig licht geeft ie toch snel onscherpe beelden. Hoewel dat mij niet echt tegenviel.

Nog een minpuntje is dat de lens linksboven zit en vanwege de groothoek zie dus heel snel een vinger in beeld. Dat had anders moeten zijn.

Ik zal misschien wel heel kritisch zijn, maar ik vind dat het menu met thema's (zoals duister etc) veel te ver zijn. Het is niet even heel snel.

pim22 18-03-2010

Goed:
- Geweldige foto's voor een point & shoot.
- Ook bij weinig licht acceptabele foto's.
- Videobeelden zijn indrukwekkend voor zo'n klein apparaatje (ook geluid is prima).
- Snel (drukken=schieten).
- Goede stabilisatie.
- SD kaarten! (anders had ik hem gewoon wéér niet gekocht meneer Sony)

Minder:
- Beeldscherm wordt snel vet en is lastig goed schoon te krijgen (vind het zelf ook een rare). Is heel goed te verhelpen door een goede screen protector te kopen (ebay). Voorkomt tevens krassen.
- Komt met zo'n docking ding om de HDMI kabel aan te kunnen sluiten hetgeen totaal onzinnig is (nog meer troep). Je kunt de camera dan weer niet opladen via het docking-ding. Maakt em nog nuttelozer dus.
- Opladen met losse batterij lader (troep, troep, troep).
- Jammer genoeg geen foto's in RAW (maar dat is niet vreemd voor een point & shoot)

Conclusie: Een foto én videocamera met uitstekende beelden in zakformaat. Wat mij betreft de ideale reisgenoot.
Ik heb hem gekocht voor mijn vrouw, maar ook ik ben er erg blij mee... (hoef ik niet altijd meer met m'n reflex te sjouwen).
Hij is redelijk prijzig, maar als je een los fototoestel en een losse videocamera met deze kwaliteit moet kopen ben je (minstens) het dubbele kwijt.

TerenceT 17-03-2010

Geweldig gebruiksvriendelijke compact toestel, ter grootte en gewicht van een pak speelkaarten. Kocht deze voor mijn vrouw, omdat zij mijn spiegelreflex te ingewikkeld en zwaar vind om mee te werken. Met de 25mm groothoek en 4x optische zoom kan je bijna alle situaties vastleggen. Het lcd scherm geeft een zeer scherp en kleurig beeld weer en bediening geschiedt via datzelfde drukgevoelige scherm, met een vrij overzichtelijke menu structuur. Hierdoor experimenteert mijn vrouw graag met het toestel, zonder de handleiding nog nodig te hebben gehad.
HD filmen en foto's schieten is vrij snel om te schakelen via het scherm. Ik heb gelijk het op te nemen formaat van AVHCD naar MP4 veranderd, zodat opgenomen filmpjes gelijk op andere afspeelapparatuur te bekijken is. Erg leuk is de ingebouwde slideshow functie, waar in chronologische volgorde de foto's en films met een leuk achtergrondmuziekje in elkaar overvloeien.
Geen minpunten kunnen ontdekken of het moet het aan-/uitzetten van de camera zijn: dit doe je door het gladde lamel naar boven of naar onder te schuiven en dat behoeft enige handigheid.

steef1960 16-03-2010

Wat een geweldige camera prachtige foto's en in een woord prachtig filmen.
En heel belangrijk deze camera gebruikt no ook sd kaartjes.
het aller mooiste aan deze camera vind ik het film gedeelte avchd 1080i geeft werkelijk een geweldig resultaat.

stefanheidi 13-03-2010

Ik heb deze camera een paar dagen in bezit.
Maar wat een top camera!!!
Had eerst een nikon d60slr.
Nu dus de sony TX7!
Echt een aanrader!!!
Lekker klein!
Voelt lekker stevig aan!
En maakt schitterende foto,s en video,s!
Ik kan hem iedereen zonder twijfel annraden!!!